Co je to vlastně chiptuning?
Chiptuning je změna dat v datových tabulkách paměti EPROM, EEPROM řídící jednotky (chip) za účelem dosažení optimálních hodnot nastavení důležitých parametrů chodu motoru, jako je například předstih zážehu, množství paliva vstříknutého do spalovacího prostoru, plnící tlak u zážehového motoru, nebo také předstřik a délka vstřiku a počet jednotlivých vstřiků a plnící tlak u vznětového motoru, vše ve vzájemných závislostech na provozních podmínkách daného motoru, jako je teplota motoru, velikost otevření škrtící klapky, teplota a množství nasávaného vzduchu, teplota paliva, nadmořská výška a podobně.
Protože máme ty nejlepší informace, jsou naše data a tím i parametry motoru nastavena tak, aby bylo dosaženo optimálního průběhu točivého momentu a výkonu motoru, nejnižší spotřeby paliva a optimálních emisí. Samozřejmě při tom bereme ohled na životnost nejen vlastního motoru, ale i spojky, převodovky, diferenciálů a poloos. Proto pokud na daný typ motoru někdo udává lepší parametry, je to přinejmenším podezřelé! Chiptuningem rozhodně není použití tzv. Power boxu, Speed boxu, Racing boxu a podobného zařízení používaného jen pro koncernové motory TDI a TDI PD, protože v něm nebývá často nic jiného, než odpor, který zkresluje parametry jdoucí do řídící jednotky, ať už jsou to informace o velikosti tlaku vstřiku u TDI, nebo o teplotě paliva u TDI PD. Tato zařízení jsou účinná pouze krátce po jejich instalaci, řídící jednotka se na anomálii hodnot, které dostává, v rámci svých adaptačních hodnot přizpůsobí a účinek těchto zařízení je pak minimální.
Legislativa a úpravy (chiptuning)
- V současné době nám probíhají testy měření úprav a žádáme o zapisování výkonu do TP
- V případě nezapsání výkonu do TP vozidlo ztrácí “formálně” způsobilost pro provoz na PK
- STK a EMISE nemají žádnou možnost zjistit chiptuning (úpravu)
- Emise po úpravě jsou v normě EU jako s Vaším původním SW, tj. podle vaší kategorie vozidla (EURO 3,4,5,6)
Jaké jsou možnosti chiptuningu?
1.Eco Chiptuning
– Při této úpravě se dává důklad na spotřebu paliva. Úspora paliva spočívá díky navýšeného kroutícího momentu a změnu průběhu vstřikování….Laicky řečeno, nemusíte tolik šlapat na plyn jako dříve…Touto modifikací získáte úsporu paliva až o 15 % !
2. Optimum Chiptuning
– tato úprava se provádí nejčastěji. Výkon i kroutící moment je navýšen v průměru do 20 % a snížení spotřeby se pohybuje kolem 10 %. Tato modifikace je optimální a nemá za následek žádné větší opotřebení než na originální program.
3. Race Chiptuning
– tato modifikace se provádí pouze u závodních aut (např. na sprinty, víkendové jízdy atd.). Úprava není často vybírána, ale má své zákazníky…:-) Navýšení výkonu se sériovými komponenty a ve výborném stavu se dá pohybovat až kolem 40 % !! – Tato úprava je pouze pro sportovní účely a není schválena na PK.
Proč právě u nás?
– záloha originálního softwaru – pouze z vašich dat se vychází a ne z nějakých univerzálních…
– individuální přístup
– záruka na motor a jeho součásti – jsme pojištění až do výše škody 1 mil. Kč u ČP
– diagnostika v ceně chiptuningu
– nonstop tech-line podpora
– neustálé zdokonalování a školení od předních výrobců – flasherů na řídící jednotky a vývojové programy na úpravu SW
– vše originál flashery !! žádná China…
Doporučujete použití tzv. sportovního vzduchového filtru?
Na základě našich vlastních zkušeností i ze zkušeností získaných při diagnostice motorových systémů nejsou sportovní filtry pro každodenní provoz vhodné. I v případě, že jsou správně aplikovány – je instalována pouze vložka do originálního tělesa vzduchového filtru, nebo je použit tzv. kit sání (řádně odizolovaný od tepla motoru s přívodem studeného vzduchu z okolí), většinou bohužel nebývají řádně ošetřovány a do motoru se potom dostávají mechanické nečistoty, které mají negativní vliv na životnost motoru
V případě, že jsou naopak často čištěny a pro zvýšení účinnosti filtrace syceny olejem, zanášejí se klapková tělesa, omezuje se životnost čidel měřících množství a teplotu nasávaného vzduchu, čidla měřící podtlak v sacím potrubí atd. Relativně malý nárůst výkonu, je tak draze vykoupen vícenáklady na provoz a údržbu.